Selasa, 8 Oktober 2013

Cerpen: HADIRNYA CINTA TANPA UNDANGAN (PART 2)

Assalamualaikum wbt...
Firstly saya nak ucap berbanyak2 time kasih pada yang sudi baca kisah Faheem dengan Amalina ni..
Saya sebenarnya dah terkejut bukan setakat terkejut beruk, tp sampai anak beruk, mak beruk, sampai ke tok nenek beruk pun terkejut sama.. Alhamdulillah..
Saya tak pernah sangka pun cerpen yang saya tulis akan dapat sambutan.. Bukan apa, takut nak kongsi bersama sebenarnya.. malu  pun ada jugak.. hehe..
Okey! Okey!! berbalik pada kisah Faheem dengan Amalina ni..
Saya sebenarnya konpius sikit.. layak ke ini di panggil cerpen?? sebab saya rasa cite ni still lagi panjang.. tp xtau la pnjg mana.. haha.. okey.. tak nak panjang2 merepek..
terima lah HADIRNYA CINTA TANPA UNDANGAN (part 2).. kalau ada salah komen2 la ye.. saya ni kan budak baru belajar.. hehe..


HADIRNYA CINTA TANPA UNDANGAN (part 2)

Amalina resah menanti ketibaan Faheem. Sudah lebih lima minit dia menanti, namun Faheem tetap juga belum tiba. Baru sahaja dia berura-ura mahu menelefon jejaka itusemula, terdengar bunyi motosikal menghampiri kawasan itu. Perasaan takut mula mengalir ke seluruh urat nadinya. Jantungnya berdegup kencang. Segala macam surah yang di ingati dibacanya. Saat cermin kereta di ketuk, terasa seakan jantungnya berhenti.

“Lina, bukak pintu ni.” Faheem mengetuk cermin kereta itu dengan sedikit kuat.Dia tahu kelewatannya tiba boleh mengundang bahaya pada gadis itu. Tapi dia tidak sengaja. Dalam keadaan tergesa-gesa ingin mendapatkan Amalina, motor yang di bawa laju hampir sahaja merempuh sebuah kereta. Mujurlah brek sempat di tekan. Namun, kegagalannya mengawal motor menyebab kan dia jatuh dan terseret bersama motosikalnya.

Amalina yang mendengar suara bosnya segera membuka mata dan memandang ke arah tingkap kereta. Nafas di hembus perlahan. Lega melihat Faheem berada di situ. Laju tangan membuka pintu. Wajah Faheem yang calar-balar di pandang lama.

“Awak okey ke Lina?” Faheem menyoal. Tangan Amalina di capainya. Cuba mengalirkan aura selamat kepada gadis itu. Wajah Amalina di pandang risau. Kecederaan yang dialami tidak di hiraukan. Amalina mengangguk sebelum menarik kembali tangannya dari genggaman Faheem.

“Saya okey, En. Faheem.” Amalina menjawab perlahan. Tangannya yang di tarik Faheem tadi di rasakan basah. Segera Amalina menjatuhkan pandangan ke arah tangannya. Tompokan darah yang ada pada tangannya di pandang seketika sebelum dia menarik tangan Faheem.

“Eh, bos! Kenapa tangan bos berdarah ni? Ya Allah!! Bos accident ke?” Amalina memandang wajah Faheem seketika. Faheem hanya tersenyum nipis.

“Err.. Sikit aje ni. Dah jom! Saya hantar awak balik.” Faheem melangkah ke arah motosikal berkuasa besarnya. Amalina mengekori perlahan.

“Awak pegang saya kuat-kuat ye Lina. Takut awak terbang nanti.” Faheem melawak. Amalina berhenti seketika sebelum kembali berjalan ke keretanya. Dia tercari-cari first-aid yang memang tersedia di dalam keretanya itu.

“Bos!! Meh sini dulu. Biar saya letak ubat dekat tempat luka tu dulu.”

“Tak payah la, Lina. Sikit je pun ni.” Faheem berkata. Namun raut wajahnya yang berkerut gagal meyakinkan Amalina.

“Jangan degil boleh tak?? Saya suruh datang sini, datang aje lah. Macam budak kecik!!” Tangan Faheem di tarik supaya duduk di kerusi keretanya. Amalina mengeluh saat dia terpandangkan seluar Faheem yang terkoyak di bahagian lutut. Luka jugak lah tu. Amalina sempat mengomel.

“Awak buat pelan-pelan ye. Sakit ni.” Faheem menyeringai.

“Tadi kata sikit je. Macam mana boleh accident ni bos?”

“Saya nak cepat sampai sini. Saya tak nak apa-apa jadi kat awak.” Faheem memandang wajah Amalina.

“Saya tak nak sesuatu yang buruk jadi pada orang yang saya sayang.” Amalina terkedu. Ayat Faheem benar-benar membuatkan dia terperanjat. Serta-merta wajah jejaka itu direnungnya.

 

Sabrina memandang wajah Amalina yang kelihatan agak pucat itu. Petang semalam dia terpaksa pulang ke kampung gara-gara kucing kesayangannya mati.  Kampungnya yang cuma di Sungai Buaya membolehkan dia pulang hari. Dia langsung tidak menduga Amalina akan menghadapi kesulitan semasa ketiadaannya. Sebaik sahaja tiba di rumah awal pagi tadi, agak terkejut dia apabila melihat Amalina sedang terbaring di sofa yang berada di ruang tamu rumah teres dua tingkat itu, sedangkan kereta Myvi milik Amalina tiada di halaman rumah mereka.

“Ina, jom aku bawak kau pergi klinik. Kau demam ni.” Tangannya menjamah dahi Amalina yang sedang tidur. Amalina sedikit terjaga. Dia menggeleng seketika sebelum kembali memejam mata.

“Jangan lah degil. Kau nak aku bagitahu abang Emran ke?” Sabrina mengugut. Hanya dengan mengugut untuk memberitahu Emran sahaja caranya untuk Amalina bersetuju. Entah apa yang nak di takutkan lah dengan tunang aku tu?!! Sweet je aku rasa. Hehe. Sempat fikiran Sabrina melayang.

“Aku okey lah!! Kau tak pergi kerja ke hari ni?”

“Malas. Hari ni aku cuti berkabung. Mimi dah arwah!! Eh, jom lah gi klinik! Kau demam ni.”

“Hurm.. Yang kau balik kampung semalam sebab Mimi mampus lah ni? Adoi!! Apa ke bengap sangat kau ni?” Amalina menggelengkan kepala. Nasib abang Em la dapat tunang yang gila kucing ni.

“Ha’ah!! Aku...” Belum pun sempat Sabrina menghabiskan  ayatnya, deringan telefon bimbit Amalina mematikan perbualan mereka. Amalina yang terbaring hanya membiarkan telefon itu terus melalak. Sabrina menjeling sahabatnya seketika. Laju tangannya mencapai telefon Amalina.

“Angkat lah telefon tu. Memekak aje lah!” Amalina mengeluh. Telefon itu di rampas dari pegangan tangan Sabrina.

“Hello, ye bos!” Amalina bersuara perlahan.

“Kenapa tak datang office hari ni?” Faheem menyoal lembut. Dia risaukan gadis itu. Semalam, selepas dia melafazkan rasa sayangnya buat gadis itu, Amalina hanya diam membisu dan memandang wajahnya dengan raut tidak percaya.

“Sorry, bos! Saya tak berapa sihat ni. Esok saya pergi office. Sorry sekali lagi, bos.” Amalina berkata. Ye, memang dia tidak sihat. Terkejut mungkin! Siapa tak terkejut bila tiba-tiba bos sendiri ucap kata-kata sayang? Dah lah dia tak berapa berkenan dengan sikap Faheem yang suka mengusik dan merenung dirinya. Ni lagi lah selepas si bos luahkan perasaan. Mahu dia tak kena demam terkejut!!

“Awak dekat mana ni?” Faheem bertanya.

“Rumah, bos!”

“Rumah saya? Awak buat apa dekat rumah saya?” Faheem pelik. Amalina menepuk dahi perlahan. Sabrina yang memandang tergeleng-geleng melihat tingkahnya.

“Rumah saya lah! Buat apa pergi rumah bos pulak!” Faheem tergelak kecil. Sedar dengan salah faham yang berlaku.

“Hehe!! Sorry. Dah pergi klinik ke belum ni?”

“Err.. Dah!!” Amalina sedikit gugup. Sabrina yang sedari tadi memerhati dan mendengar perbualannya menjerit sedikit.

“Belum lagi tu!! Eleh, nak menipu konon!” Amalina mencubit lengan Sabrina. Mengaduh kawan tu.

“Tunggu saya. Saya bawak awak pergi klinik.” Tanpa menanti balasan, Faheem memutuskan panggilan. Amalina terkedu.

“Eh, bos! Bos!” Tapi hanya sia-sia. Sabrina tersenyum lebar. Amalina yang geram dengan Sabrina melemparkan bantal kecil ke arah sahabatnya. Namun Sabrina pantas menyambut.

“Alahai, sukanya bila ada orang sayang!! Jealous lah pulak aku!! Hahaha..” Sabrina mengejek sebelum mendaki tangga untuk ke tingkat atas.

 

Mencerlung mata Faheem memandang gadis seksi di hadapannya. Wajah yang sedang tersenyum ke arahnya di pandang dengan raut wajah tidak percaya. Baru sahaja gadis itu ingin menyentuh tangannya, Faheem segera menepis. Masam wajah gadis itu dengan reaksinya sebentar lagi.

“Farah, saya nak keluar. Tak masuk dah. Cancel semua appointment saya dengan clients. Emergency ni. Bubye.” Tanpa mempedulikan gadis seksi itu, Faheem segera beredar.

“You nak pergi mana, Ayeem? I datang sini semata-mata nak jumpa you tau.” Sedikit merengek Jessy atau nama sebenarnya Jaznah bersuara. Meremang bulu roma Farah yang mendengarnya.

“Hey!! Kau ni kenapa? Sesat ek?” Faheem menjerkah. Farah terkedu. Pertama kali dia melihat bosnya mengamuk sebegitu.

“Farah, panggil security. Dan jangan benarkan lagi betina ni datang sini.” Segera Faheem berlalu apabila Jessy menghampirinya.

“Ayeem, you nak pergi mana??? Hey, balik sini semula lah!!” Jessy menghentakkan kakinya ke lantai. Geram dengan Faheem yang tidak mempedulikan dirinya.

Faheem mengeluh kasar. Macam mana betina tu boleh ada kat sini pulak? Adoi!! Mati lah aku kali ni. Dah lah mama tak ada kat KL. Nak buat macam mana ni? Lepas ni wajib lah hari-hari dia datang kacau aku. Faheem meraup wajahnya. Wajah Amalina menari-nari di wajahnya. Segera dia memandu kereta ke rumah gadis itu.


rumah Amalina dan Sabrina
 
Bunyi hon yang bertalu-talu menyedarkan Sabrina dari lenanya. Dalam keadaan yang masih mamai, Sabrina turun ke tingkat bawah rumah teres dua tingkat itu. Dilihatnya Amalina masih lagi terlena di atas sofa sambil selimut membaluti seluruh tubuhnya. Sabrina menjengah sedikit ke luar rumah untuk melihat siapakah gerangan yang terlalu biadap dirasakannya membunyi kan hon tanpa henti di hadapan rumah teres dua tingkat itu.

“Assalamualaikum.” Faheem memberi salam sambil menekan hon.

“Waalaikummussalam. Encik ni siapa? Kenapa main hon kereta depan rumah orang ni?” Sabrina menyoal geram. Terkebil-kebil mata Faheem memandang Sabrina. Dia segera mematikan enjin kereta lalu keluar dari kereta.

“Err.. Saya mintak maaf lah mengganggu. Hurm.. Amalina duduk sini kan?”

“Hurm.. Ye. Kenapa? Awak ni siapa dengan Amalina?”

“Saya Faheem. Kekasih dia. Dia tak sihat kan hari ni? Saya janji dengan dia nak bawak dia pergi klinik. Boleh panggilkan dia tak?” Faheem menjawab sambil tersenyum ke arah Sabrina. Sabrina yang dalam keadaan mamai terus segar-bugar di buatnya.

Sejak bila pulak Ina ni ada kekasih?? Dia tak bagitahu aku pun!! Nak kena minah sorang ni. Sabrina menggelengkan kepala. Pelik Faheem melihat Sabrina yang menggelengkan kepala. Mesti perempuan ni tak caye yang aku ni kekasih Lina. Haha..

“Err.. Awak!! Boleh panggilkan Amalina tak?” Faheem menyoal. Sabrina hanya menganggukkan kepalanya sebelum masuk kembali ke dalam rumah.

“Ina, bangun lah! Boyfriend kau datang nak bawak gi klinik tu.” Bahu Amalina digoncangkan sedikit. Amalina bergerak sedikit tapi matanya masih lagi terpejam. Sabrina mengeluh perlahan.

“Ina, bangun!! Jom lah pergi klinik. Tadi aku ajak kau degil. Sekarang ni boyfriend kau dah datang tu. Bangun lah.” Amalina membuka mata sedikit.

“Kenapa Rin?? Aku tak larat ni. Jangan kacau aku lah.” Serak suara Amalina. Sabrina serba salah. Tak dikejutkan, macam mana nak pergi klinik? Kalau kejutkan kesian lah pulak. Mengeluh juga Sabrina dibuatnya. Hurm.. Suruh boyfriend Ina je lah angkat minah ni bawak gi klinik. Sabrina menuju semula ke muka pintu.

“Err.. Awak.. Ala, sape dah nama?” Sabrina menggaru kepala. Terlupa nama lelaki yang memperkanalkan diri sebagai kekasih Amalina. Faheem tersenyum.

“Faheem. Nama saya Faheem. Amalina mana?”

“Hurmm.. Amalina tak larat sangat lah. Boleh tak awak tolong cempung dia lepas tu bawak pergi klinik?” Sabrina menyoal. Faheem terdiam seketika sebelum keluhan di lepaskan.

“Dia dah pakai tudung ke belum?” Faheem bertanya. Sabrina yang tidak menduga soalan itu akan ditanya, tersentak.

“Err.. Belum.”

“Awak tolong pakaikan tudung untuk dia. Dah siap nanti panggil saya.” Sabrina hanya mengangguk. Hairan bila disuruh berbuat demikian tetapi dia terpaksa turutkan juga.

 

Faheem melangkah ke dalam rumah itu perlahan-lahan. Sabrina mengekori dari belakang. Amalina yang masih lagi tidur di sofa di pandang Faheem dengan penuh rasa kasih. Wajah pucat itu ditenungnya seketika sebelum di hampirinya.

“Lina, wake up! Jom, saya bawak awak gi klinik.” Faheem berkata perlahan. Cuba mengejutkan Amalina dari tidurnya. Amalina meraup perlahan wajahnya. Dia seakan mendengar suara lelaki yang telah menyebabkan dirinya terbaring tidak bermaya. Sabrina memerhati tingkah Feheem dari meja makan yang terletak tidak jauh dari tempat mereka berdua.

“Lina, sayang! Bangun lah. Kalau Lina tak pergi klinik, macam mana nak sihat?” Faheem menyoal lembut. Kali ini terbuka luas mata Amalina. Dia pasti yang dia tidak salah dengar lagi. Memang betul suara bos!! Laju dia mengalihkan pandangan ke arah tepi.

“Warghh!! Bos buat apa dekat rumah saya?” Amalina menjerit. Seketika kemudian, dia meraba-raba kepalanya bagi memastikan rambutnya terlindung daripada menjadi tatapan lelaki yang bukan mahramnya. Faheem tersenyum.

“Bangun pun!! Puas kawan awak kejutkan, tak bangun-bangun. Saya kejut aje, terus bangun!” Faheem sedikit memerli. Merona merah wajah Amalina. Di pandangnya Sabrina yang tersenyum lebar memandang drama sebabak antara dirinya dan Faheem. Laju sahaja dia berdiri dan menolak tubuh jejaka itu keluar dari rumahnya.

“Eh, Lina awak buat apa ni?”

“En. Faheem keluar dulu. Nanti kejap lagi saya datang balik. Saya nak siap-siap dulu.” Amalina menutup pintu rumah tanpa mempedulikan Faheem yang tercegat di luar pintu rumah tersebut. Kemudiannya mencerlung mata Amalina memandang Sabrina. Sabrina menelan liur. Mampuih den!! Detik hati Sabrina.

“Kau dah gila ke?” Jerkah Amalina. Sabrina terkejut apabila di jerkah sebegitu. Mahu luruh jantung dia kalau hari-hari kena jerkah macam tu.

“Err.. Aa.. aku..  err..”

“Tergagap-gagap!! Selamat tudung ni ada kat kepala aku. Kalau tak, kau tanggung dosa aku!! Eh, jap!! Macam mana tudung ni boleh ada dekat kepala aku?” Amalina menyoal. Sabrina menyeringai.

“Aku pakaikan sebelum suruh boyfriend kau masuk rumah tadi.” Amalina terkejut. Siapa pulak boyfriend aku ni? Macam mana aku tak tahu yang aku dah ada boyfriend? Wajah Sabrina kembali dipandang.

“Sape pulak boyfriend aku? Kau jangan nak memandai ek!!” Sabrina menggaru kepalanya. Tak tahu nak jawab apa sebenarnya.

“Tu yang dekat luar tu. Dia yang mengaku yang dia tu kekasih kau.” Terbeliak biji mata Amalina. What the... Cool Ina.. Cool!! Tanpa pedulikan Sabrina, laju Amalina mendaki anak tangga untuk ke biliknya. Dia perlu membersihkan diri sebelum kembali bertemu dengan Faheem.

 
kereta Jessy a.k.a. Jaznah


Jessy memandang Faheem yang bersandar pada kereta. Kejadian di pejabat lelaki itu tadi masih berlegar dalam fikirannya. Geram dan marah dengan Faheem yang sanggup mengarahkan pengawal keselamatan mengusirnya dari bangunan 14 tingkat itu masih bersisa. Selamat dia tak kena campak ikut tingkap dari tingkat sembilan. Kalau kena campak tadi, sia-sia aje aku mati tupai!! Eh, ada ke mati tupai?? Betul lah!! Tupai kan duduk atas pokok. Tinggi tu!! Sama macam keadaan aku tadi lah!! Otak dia yang sudah sememangnya kosong  sempat terfikirkan perkara itu.

“Kenapa pulak lah Ayeem datang sini?” Dia menyoal sendirian. Macam lah ada orang yang akan jawab persoalan dia.

“Hurm.. Ni rumah betina garik tu kan?? Ayeem kenal ke betina tu?” Jessy a.k.a. Jaznah mengorek hidungnya.  Bersemangat giler dia korek hidung sambil fikir apa hubungan Faheem dengan Amalina yang di panggilnya betina garik itu. Sungguh tidak senonoh tabiat Jessy itu.

“Agaknya, diorang ni ada scandal ke, hah??” lagi sekali bertanya sendirian. Jessy kembali memandang kelibat Faheem. Kelihatan pada pandangan matanya, Faheem sedang membukakan pintu kereta buat Amalina.

“Eeee!! Meluatnya aku!! Apa lebihnya betina tu sampai semua pun tergila-gila kan dia? Dah lah berbungkus!! Muka pulak sememeh tak ada make up!!” sesuka hati Jessy mengutuk. Perasaan marahnya pada Faheem tadi kini beralih pada Amalina. Dendam lama yang dah padam kembali menyala. Stereng Mini Cooper miliknya di genggam kuat.
Siap lah kau betina garik!! Kalau dulu kau selamat, kali ni kau takkan selamat lagi!! Di jelingnya sekilas Faheem dan Amalina sebelum dia memecut laju Mini Cooper itu. Sekelip mata kereta yang di pandu membelah jalan.

sampai sini aje lah dulu ye.. ada masa saya publish lagi.. tq.. =D

6 ulasan:

  1. hehe...tido umah bos,ape kes plak mu pi tido umah bos tuh lina....mmg sweetttttt sngt...dua2 pandai wat lawak....haha best dek nk lg yer...terhibur akk dek...tq yer dek writer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha.. si faheem slh faham je tu kak.. tq sudi baca akak..

      Padam
  2. bestttttttt...cpat smbung yew dik...huhuhuhuh...

    BalasPadam
  3. baby mio... lmbt lg ni.. haha.. tgh buat preparation untuk spm.. huhu

    BalasPadam