Jumaat, 24 Oktober 2014

Sekadar luahan lagi..

Assalamualaikum..
saya cuma nak kongsi apa yang saya rasa..
tak tahu kenapa..tapi saya nak tulis tentang ni..
INI adalah berdasarkan APA YANG SAYA TAHU!!

Kisah yang aku cuba sampaikan kali ini berkaitan dengan dua insan istimewa yang aku kenali secara tidak sengaja. Aku seorang gadis yang sangat menggilai novel Melayu. Nak dijadikan cerita, ada seorang rakanku di laman sosial Facebook yang kami gelar “mommy” telah menyertakan aku ke dalam sebuah kumpulan yang ditubuhkan di laman sosial ini.
                Sambutan yang diraikan oleh pemilik, admin mahupun ahli-ahli kumpulan ini terhadap ahli baru sepertiku teramatlah meriah. Pemilik kumpulan ini menjamu setiap mata-mata ahli-ahli kumpulannya dengan gambar hidangan yang cukup enak! Cukup mewah! Katalah apa sahaja yang diinginkan, pasti sahaja pemilik dan admin kumpulan ini sanggup mencarinya di Google.
                Itulah pertama kali aku menemui kumpulan yang teramat meriah. Namun, bukan ini yang aku hendak ceritakan. Itu hanyalah sebagai mukaddimahnya sahaja. Panjangkan?? Layan kan aje lah!! Kali ini, aku lebih selesa menggunakan bahasa yang terlebih santai, kerana ini sebenarnya lebih kepada luahan hati aku. Apa yang aku rasakan sejak aku mula mengenali dunia alam maya yang seperti itu. Maafkan aku andai aku silap. Bismillahirrahmanirrahim.
                Kumpulan ini di beri nama Waniza Aisa. Tuan rumahnya ialah Puan Azizah Md Isa atau lebih mesra aku menggelarnya Cik AMI. Dalam kumpulan ini, ada dua orang admin yang membantu Cik AMI mentadbir urusan-urusan yang berkaitan kumpulan tersebut. Sebenarnya, menurut Cik AMI beliau melantik admin-adminnya bukannya bertujuan untuk mentadbir urusan-urusan kumpulaan tersebut...namun admin-admin beliau di lantik dalam kalangan sahabat yang  paling akrab. Sebagai  tanda menghargai  persahabatan yang terjalin antara mereka.
                Dua admin kumpulan tersebut aku kenali dengan nama Nurr Bayu dan Setiaku Disini yang masing-masing aku panggil mereka Cik NB dan Cik SD. Baiklah! Kenapa  aku kenalkan begini? Kerana dua insan yang aku maksudkan ini adalah pemilik kumpulan ini dan salah seorang admin beliau. Nak tahu siapa dan kenapa? Teruskan membaca!
                Persahabatan mereka terjalin bermula pada tahun 2013..(lebih kurang pada bulan April ataupun Mei). Menurut  Cik AMI, mereka berkenalan secara tidak sengaja iaitu melalui laman sosial Facebook itu juga. Mereka berkenalan di sebuah kumpulan yang ditubuhkan oleh sebuah syarikat penerbitan novel. Cik AMI yang ketika itu meletakkan post yang mengongsikan link blog milik beliau di kumpulan tersebut.
                Menurut Cik AMI lagi, salah seorang adminnya itu sentiasa komen dengan tanda (Y) di ruangan komen yang di sediakan. Setiap kali Cik AMI meletakkan link blognya di situ, hanya itulah yang sering adminnya itu komenkan. Kalau nak tahu apa maksud tanda (Y) tu, anda bolehlah mencubanya di mana-mana ruangan komen yang di sediakan di laman sosial Facebook tu.
                Kemudian, Cik AMI membalas komen tersebut dengan beberapa soalan. Dan bermula dari situ lah persahabatan mereka terjalin. Sejujurnya, aku tidak lah tahu banyak tentang perjalanan kisah persahabatan mereka. Ini sekadar apa yang aku tahu sahaja. Berbalik pada kisah mereka.
                Segala suka duka mereka kongsi bersama. Aku ingat lagi, pada awal tahun ini ada seorang insan yang tidak di kenali tiba-tiba sahaja menyertai kumpulan Cik AMI. Setiap kali insan ini memberikan komen, pasti sahaja ia komen yang sangat negatif. Mengkritik setiap karya Cik AMI. Pada mulanya aku hanya memerhati...dan terus memerhati. Timbul tanda tanya dalam diri aku tentang siapa sebenarnya insan ini. Dengan selambanya ia mengutuk dan mengkritik.
                Sehingga satu saat, aku yang membaca komennya mula terasa panas hati. Setiap komen pedasnya aku balas. Aku perhatikan gaya balasannya, lenggok lingguistiknya dan ada sesuatu timbul di benakku. Bicara insan ini seperti biasa aku lihat..seperti biasa aku baca..dan seperti biasa aku hayati.
                Perasaan musykil itu harus aku selidiki.(kononnya nak jadi Jamos Bond la aku ni). Dengan perasaan geram aku bertanya. Siapakah insan tersebut? Yang bicaranya tajam sekali menghiris hati. Yang ayatnya terlalu bisa menyerap di segenap urat saraf. (hiperbola aje tu). Cik AMI katakan kepada aku, layankan sahaja lah. Biarlah bicara itu mengguris hati, yang penting kritikan itu mampu membina Cik AMI menjadi seorang pengkarya yang lebih baik.
                Pernah juga aku tujukan soalan yang sama terhadap kedua-dua admin beliau. Aku ingat lagi, Cik NB pernah memuji aku. Balasanku terhadap apa yang di komenkan oleh insan tersebut membuatkan dia kelu dan kagum. Dia mengatakan aku sudah lebih matang berbanding dengan Amellia Farhana yang dia pernah kenali pada awal perkenalan kami.Cik NB katakan pada aku, mungkin niat insan tersebut baik. Komen pedasnya dan kritikannya mungkin bertujuan untuk membina keyakinan Cik AMI dalam dunia penulisan.
                Kenapa aku bercerita tentang insan tersebut? Insan yang pada mulanya aku anggap langau yang memusnahkan makanan..hahaha.. Aku bercerita kerana ia adalah kisah mereka berdua. Insan yang sangat akrab. Untuk pengetahuan semua, ketiga-tiga insan ini tidak pernah bertemu mata. Hanya sekadar melihat gambar.. hanya sekadar mendengar suara dan hanya sekadar berkongsi satu rasa yang sama.
                Persahabatan yang terjalin antara mereka sangat aku kagumi.. Cik Nurr Bayu (NB) dan Cik Azizah Md Isa (AMI).. Kedua-dua insan ini telah menyedarkan aku.. Pernah aku tanyakan pada Cik AMI..Apa yang membuatkan beliau selesa dengan Cik NB.. Nak tahu beliau jawab apa?
                Cik AMI jawab kerana keikhlasan yang ada dalam diri Cik NB. Keikhlasan Cik NB dalam membantu Cik AMI lah yang menjadi sebab mereka akrab... Lagi kata Cik AMI, mereka akrab mungkin kerana memiliki sense of humor yang lebih kurang sama. Dan banyak persamaan yang ada pada diri mereka berdua. Dan aku?? Jujur aku katakan, tidak pernah aku tidak cemburu dengan keakraban mereka berdua. Malah aku juga cemburu dengan keakraban mereka bertiga. Seakan-akan adik beradik... Seperti kembar... Itu lah yang aku rasakan..
Siapa kata kawan kena depan mata? Siapa kata persahabatan yang akrab tak boleh terjalin tanpa bersua muka? Dulu, aku yang tidak percaya... Dulu, aku yang kata begitu. Kalau kawan depan mata pun asyik bergaduh..beterngkar tak ingat dunia.. Tapi, sekarang aku harus akui.. Setiap perhubungan  pastilah ada pasang surutnya. Bergaduh itu biasalah.. Malah itu lah yang membuatkan perhubungan semakin akrab.

Aku sangat berbesar hati mengenali mereka. Malah amat bersyukur dapat mengenali mereka bertiga. Korang nak join group penulis ni?? Meh join.. Jangan lupa beli novel sulung karya Cik Ami iaitu Aku, Dia dan Mrs, Syhh.. terbitan CUTE Kreatif. Dan bakal novel kedua  beliau iaitu Cinta Sos dan Kicap.  Jangan lupa juga baca karya-karya beliau di blog...

https://www.facebook.com/groups/313089188846815/
(ini adalah link blog tersebut)

terima kasih pada yang sudi jengah..dan layan saya..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan